שומה

כך נוצרות השומות במהלך חיינו

השומות ידועות לכולנו בתור נקודות חן גדולות מאוד אך למעשה כל נקודת חן נקראת שומה. נקודת חן היא בסך הכול ביטוי שדבק לשומה, אולי כדי לתת להם משמע קליל יותר. לא כולם יודעים מדוע השומה מופיעה ולמעשה ההיווצרות שלה די שפוטה. בגוף שלנו יש חומר שנקרא מלנין שמיוצר על ידי מלנוציטים. המלנוציטים מייצרים מלנין בהתאם לגנים ובהתאם לסביבה כך שסביבה חמה עם יותר קרינה תייצר יותר מלנין על ידי המלנוציטים. המלנין אמור להגן על הגוף מפני קרינה והשומה היא ריכוז גבוה של אותו מלנין שנראה כהה יותר משאר העור סביבו.

מה הקשר בין שומה למלנומה?

שומה שנמצאת על העור שלנו יכולה להיות רגילה לחלוטין אך מתחת לעור שלכם יכול להיות מאוד שיש גידול שמתפתח. הגידול יכול להיות גידול לא ממאיר ועד גידול סרטני ומסוכן כאשר סוג סרטן העור המפורסם והקשה ביותר היא המלנומה. המלנומה היא מחלה שקל מאוד לצאת ממנה שמזהים אותה בשלב מוקדם ושה מאוד על גבול הבלתי אפשרי להתרפא ממנה בשלב מתקדם. המלנומה קורת בגלל חלוקה בלתי מבוקרת של המלנוציטים. אמנם עוד לא ברור מדוע המלנוציטים מתחלקים בצורה כזו שגורמת לגידו לסרטני אך אחד הסימנים היא שומה גדולה או חדשה ולכן מומלץ להיבדק.

שומה חשודה מצריכה בדיקה

בגלל החלוקה של המלנוציטים ייצור המלנין מוגבר ואז אתם יכולים לקבל את הבשורה בדמות שומה חדשה על האף, על המצח או בכתף. אמנם קשה מאוד לראות את השומות החדשות אפילו כשאתם ערומים במקלחת כיוון שמדובר בנקודות קטנות שיכול להיות שפשוט לא שמנו לב אליהם במשך על חיינו. בכל זאת אם יש שומה חדשה מומלץ להיבדק אצל רופא במידה ושמתם לב וללכת להיבדק אחת לתקופה כדי לוודא שכל הנקודות הקיימות בריאות ולא מסוכנות.